Operatsiooni Susteem
Arvutite Ajalugu
Enne 1985 olid koik arvutid CLI (Command-Line Interface)
Windows 1.0 oli esimene arvuti GUI-ga (Graphical User Interface)
API (Application Programming Interface)
Bitid ja Baidid
1 mäluühik kannab nime bitt ja tal on 2 seisundit, 0 või 1
1 B = 8 bitti
1 kB=1024 B (2 astmel 10)
1 MB=1024 kB (2 astmel 20)
1 GB --> 2^30
1 TB --> 2^40
1 PB --> 2^50
Seadmete Liigitus
Protsess seadmed, Mälu seadmed, Plokk seadmed, Võrgu seadmed,
Arvutisüsteemide Ja Operatsiooni Süsteemide Liigitus
*Esimesed Süsteemid (suurarvutid);
*Lihtsad pakettsüsteemid;
*Mitmiktegumida jadasüsteemid;
*Ajajaotusega süsteemid;
*Personaalarvuti süsteemid;
*Paralleelsüsteemid;
*Reaalajasüsteemid;
*Hajussüsteemid.
Arvutisüsteemi ülesehitus.
Riistvara.
Protsessorid (CPU - Central Processing UNIT)
PGA - Pin Grid Array
LGA - Land Grid Array
Memory
I/O devices (Input/Output)
Operatsiooni Süsteem reguleerib ja koordineerib riistvara kasutust.
Driver - Aju
Tarkvara on juhend
OS on ressursside hõivaja/jaotaja ja reguleeriv programm.
Väldib ebaõiget arvuti kasutamist.
Pole ühtegi universaalset definitsiooni.
Operatsiooni Süsteemi tuum on kernel.
bootstrap programm on alglaadur arvuti sisse lülitades
tavaliselt salvestatud ROM'is. EPROM - Elektriliselt seadistatud ROM
ROM - Kiip.
Initializating - Algväärtustamine
kernelil on täielik kontroll üle arvuti.
Operatsiooni Süsteemi Töö.
*interrupt - katkestus signaal.
*Kasutaja suhtleb OS'iga läbi rakenduste.
*80% OS'i tööst läheb protsesside haldusesse.
*Ülejäänud töö läheb mäluhaldusesse, failisüsteemi haldusesse, riistvarakomponentidega suhtlemisse (I/O), võrgutöö võimaldamisesse, turvalisuse tagamisse, kasutajaliideste toetusesse.
Katkestuste enamlevinud funktsioonid.
Sissetulevad katkestussignaalid on keelatud seni kuni katkestust toimetatakse, et välitda kadunud signaale.
Saaja peab alati teadma kes on saatja.
Sagedus (Hz) 1 Hz = 1 võnge sekundis. Näitab protsessori võimekust teha lülitusi
Arvuti protsessori taktsagedus 3,5 GHz 3,5x10^9
Taktiajaline kestvus 2,85714E-10
Kümne astmed (SI) Signaali ajaline kestvus on 0,285 pikosekundit
-3 milli
-6 mikro
-9 nano
-12 pico
-15 femto
-18 atto
I/O Struktuur
*Oote käsk peatab töö CPU's kuni järgmise katkestus signaalini (interruptini).
*Töödelda võib ainult ühte I/O taotlust korraga.
*I/O'l on kahte sorti tööd, Synchronous (kahepoolne) ja Asynchronous (ühepoolne)
Salvestus Struktuur
Main Memory - Peamälu
Secondary storage - Välismälu
*Salvestus on süsteemides organiseeritud hiearhia järgi. Kiirus > Väärtus > Volitiilsus
*Cache salvestab mälu et tulevikus saaks vajadusel kiiremini laadida.
*Electonic disk NT mälupulk.
Reaalajasüsteemid
*Süsteemid, kus on oluline töö sooritamine kindla aja jooksul.
*Töödeldakse anduritelt tulevaid andmeid.
Hajussüsteem
*Arvutused jaotatud mitme füüsilise protsessori vahel.
*Hajusüsteemid jagunevad;
klient-server süsteemid,
Tsentraliseerimata süsteemid (kolleg kolleegile)
Kobarsüsteemid
Kobar - kaks voi enam süsteemi jagavad mäluruumi. Võimaldab suurt usaldusväärsust.
Asümmeetriline kobar - serveris töötab rakendus, teised masinad on ülesande ootel.
Sümmeetriline kobar - kõik N masinad töötlevad rakendust.
*spooling (simultaneous peripheral operations on-line)
*Interaktiivne - kasutaja saab protsessi sekkuda.
*Tööde tõstmine põhimälust kettale ja tagasi (swapping). Edasi arenes uus meetod, mis sai nimeks viruaalne mälu.
*RAID (Sõltumatute ketaste liiasmassiiv) -
*RAID 1 - peegeldamine
*RAID 2 - jaotus bittidena
*RAID 3 - bittid jaotatakse plokkidele
*RAID 4 -
*RAID 5 -
*RAID 6 -
Protsesside Haldus
Protsess - Käimas olev programm.
Iga protsessi alla kuulub:
*CPU olek
*Teksti ja andmete jaotis
Lõime Seisundid (Thread States)
Thread - juhendite järjestus mida võib töödelda kõrvuti teistega.
init - valmistatakse lõimet
ready - valmis lõime
running - käimas olev lõime
waiting - lõime ootab käsku
terminatined - lõime töö on peatatud
*Iga protsessinga seotud info: Process Control Block (PCB)
Mälu korras hoidmise informatsioon
*Iga lõimega seotud info: Thread Control Block (TCB)
Optimeerimiskriteeriumid
Suurendab CPU kasutamist
maximize throughput
minimize turnaround time
minimize waiting time
minimize response time
Plaanurid (scheduler)
*Pikaajaline (töö plaanur)
*lühiajaline (CPU plaanur)
*windowsil puudub pikaajaline plaanur
1.vahetab käimas seisundist ootel seisundisse
2.vahetab käimas seisundist valmis seisundisse
3.vahetab ootel seisundist valmis seisundisse
4.lõpetab töö
*1 ja 4 on alati võimalikud.
PCB (Process Control Block)
Process ID - Protsessi aadress
State - Protsessi olek
Pointer - näitab mälu aadressi
Priority - tähtsus
Program Counter - juhistele näitaja
CPU Registers - Kiiresti kättesaadeav asukoht arvuti CPU'le
I/O Information -
*järjekord erineb OS'idel.
*protsessi algatades kirjutatakse asjad mällu, kui mälus ruumi ei jätku kirjutatakse need kettale.
Lähetaja
lähetaja laeb asju protsessori registritesse
annab lõimele õigused CPU üle, selle alla kuuluvad:
*kontektsi vahetamine
*user mode'sse muutmine
Dispatch latency - time it takes for the dispatcher to stop one thread and start another one.
Windowsi plaanur on sündmuspõhine.
*pea lähetaja puudub kernelis.
Algoritm
*algorith on juhend kuidas asju teha.
Kogu plaanuri töö põhineb algoritmidel
Algoritm juhendab töö järjekorda.
Algoritmid;
FIFO: First-In, First-Out; Esimesena saabunud asjad laetakse enne. (Kõige enim kasutatud)
SJF: Shortest-Job-First; Lühim töö lõpetatakse enne.
SRT: Shortest-Remaining-Time; Lühima ajaga töö lõpetatakse enne.
RR: Round-Robin; Igale tööle antakse võrdne panus. (Tõkestatud versioon FIFO'st)
ML: Multi-Level Priority;
MLF: Multilevel Feedback; (NT: I/O puhul)
RM: Rate Monotonic;
EDF: Earliest Deadline First.
*Ooteaeg - aeg kõikide tööde lõpetamiseks.
*Windows kasutab reaalaja prioriteedi puhul jäika RR algoritmi
Prioriteetse järjekorra progleemiks võib osutuda see et madalama prioriteediga lõimed (threadid) ei pruugigi tööle hakata.
Lahenduseks võib vähendada suure prioriteetidega lõimete prioriteetsust. Või tõsta madala prioriteediga lõimed kõrgemale prioriteedile.
Muuta algoritmi:
*RR (Round-Robin) käib korda mööda läbi lõimete, et ka madala prioriteediga lõimed saaksid tehtud.
Protsesside loomine
*Vanem protsess võib luua laps protsesse, peale seda võivad laps protsessid luua veel protsesse.
*Nende lõimede töö algab samaaegselt.
*Vanem protsess ootab kuni laps protsess lõpetatakse.
*Kui lõpetada vanem protsess enne laps protsesse tapab vanem protsess ise laps protsessid.
*Vanem protsess ja laps protsess jagavad samu ressursse.
*Laps protsess võib olla koopia vanem protsessist
Linuxis on programm init, mis loob/kutsub välja uued protsessid
Protsesside lõpetamine
Viimane lõime protsessis käivitab viimase käsu (exit)
*protsessi ressurssid vabastatakse OS'i poolt
Vanem protsess võib lõpetada laps protsessid (kill)
*kui laps protsess võtab liiga palju ressursse
*kui laps protsessi pole enam vaja
*kui vanem protsess lõpetab.
Mitmelõimelise eelised
*Kiirem reageerimine
*Lihtsam ressursside jaotus
*Kasutus mitmikprotsessorit
*samaaegselt mitme lõime töötamine
Kerneli lõimed
*on toetatud kerneli poolt
*kerneli lõimed on Operatsiooni Süsteemi ülesannete täitmiseks
Näited:
Windows
Solaris
OSF/1
Linux
Mitmelõime mudelid
Many-to-One
*kasutatakse süsteemidel mis ei toeta kerneli lõimeid
NT:
POSIX Pthreads
Mach Cthreads
One-to-One
*Iga kasutaja-leveline lõime muudetatekse kerneli lõimeteks
NT:
Windows
Many-to-Many
*lubab mitmel kasutajal levelil lõimetel muutuda mitmeks kerneli lõimeteks
Mitmelõimelise käsitluse puudused
*peab kasutama fork()/exec() või CreateProcess() süsteemikõnesid
*koordineeritud lõpetamine
*Signaalide käsitlemine
*Lõime spetsiifilised admed
*errorite käsitlemine
*Reentrant (taassisenemise) või non-reentrant süsteemi kutsed
need asjad on keerulisemad mitmelõimelise käsitlemise puhul
Pthreads (Plõimed)
*POSIX'i standard API lõimete loomiseks ja sünkroneerimiseks
*API selgitab lõimete kogu käitumist
*Sisse ehitatud mitmetele UNIX'i OS'idele
Process Address Space (Mäluhaldus)
Põhimõtted.
*Mälu on moodsate arvutisüsteemide töötamise keskus (tööde keskpunkt)
*Mälu koosneb vaga suurest aadressiga mälusõnade või baitide massiivist
*Protsessor sobitab mälust loetavad korraldused (käsud) vastavate programmiloendi väärtusega
*Korraldused võivad põhjustada täiendavaid laadimisi teatud mälu aadressidelt ja täiendavatele mälu aadressidele
Tüübid
1. Symbolic addresses
The addresses used in a source code
2. Relative addresses
At the time of compilation, a compiler converts symbolic addresses into relative addresses
3. Physical addresses
The loader generates these addresses at the time when a program is loaded into main memory
Protsessori töö meeldetuletus
Protsessor loeb mälust käske ja andmeid;
*loe käsk
*loe esimene argument
*loe teine argument
*täida käsk
*salvesta tulemus mällu
Aadresside sidumine
*Aadressid algkoodis on sümboolsed
*Kompilaator seob tinglikud aadressid ümberpaigutus- või nihkerigistri aadressidega
*Linkimisredaktor või laadur seob ümberpaigutusregistri aadressid absoluutaadressidega
*Sidumist võib teha suvalisel täitmise sammul
Loogiline ja füüsiline aadressruum
Protsessori poolt genereeritud aadressi kutsutakse loogiliseks aadressiks
MMU tegeleb füüsiliste aadressidega
Aadressseosed kompileerimise ja laadimise ajal.
*loogilised ja füüsilised aadressid on samad (indentsed)
Aadresseosed täitmise ajal
*loogilised aadressid erinevad füüsilistest
*loogilisi aadresse nimetatakse ka virtuaalseteks
*täitmise ajal seob MMU virtuaalsed aadressid füüsilistega
Mäluhalduse keskne põhimõte ongi loogilise aadressruumi sidumine erinevate füüsiliste aadressruumidega!
Mäluhaldusmoodul (MMU)
MMU - Memory-Management Unit (füüsiline seade)
Riistvaraline seade, mis loob seosed virtuaalsete ja füüsiliste aadresside vahel:
*MMU on protsessori osa;
*MMU ümberprogrammeerimine on kõrgemaid õigusi nõudev operatsioon, mida saab teha vaid kernelis
Dünaamiline Laadimine
Protseduure ei laeta mällu enne kui nad välja kuytsutakse
Kõiki protseduure hoitakse kettal ümberpaigutavas laadimisvorminugs
Kui üks protseduur kutsub teise väja, siis:
*ta kontrollib, kas see teine protseduur on mällu laetud;
*kui mitte, siis ta kutsub välja ümberpaigutuslinkija laadimis protsessi, et soovitud protseduur laadida;
*laadija uuendab programmi aadresstabelit, et muutusi peegeldada;
*juhtimine antakse üle värskelt laetud moodulile;
*Selline põhimõte võimaldab paremat mäluruumi kasutust, seerjuures mittevajalikke protseduure ei laadita.
*See ei nõua ka spetsiaalset OS'i toetust.
Dünaamiline Linkimine
Sarnaneb dünaamilisele laadimisele:
*rather than loading being postponed until run time, linking is postponed
*dynamic libaries are not statically attached to a program's object modules (only a small stub is attached)
*the stub indicates how to call (load) athe appropriate libary routine
*All programs may use the same copy of a libary (code)
(shared libaries - DLLs)
*Dynamic linking requires operating system support
Mäluruumi Hõivamisskeemid (Memory Allocation Schemes)
Main memory must accommodate OS + user processes
*OS needs to be protected from changes by user processes.
*User processes must be protected from each other.
Ühe jaotise hõivamine:
*Kasutajaprotsess hõivab ühe mälujaotise.
*Kaitset saab teostada piir- ja nihkeregistriga.
Mitme jaotiste hõivamine
Mitmed protsessid peavad samaaegselt mälus paiknema
Mälu saab jagada mitmeks jaotiseks (kinla või muutuva suurusega)
Kerkib probleem: Milline on optimaalne jaotise suurus?
First-Fit: esimene piisavalt suure augu hõivamine
Best-Fit: väikseima augu hõivamine, mis on piisavalt suur;
Worst-Fit: suurima augu hõivamine (tekitab suurima allesjäänud augu)
First-Fit ja Best-Fit on paremad, kui Worst-Fit (aja ja paigutuse suhtes).
First-Fit on üldiselt kiirem, kui Best-Fit.
Saalimine (Swapping)
*Protsessid võib ajutiselt mälust välja tõsta varundusseadmele, et võimaldada teiste protsesside täitmist.
Füüsilise adresseerimise alusel:
*tõstetakse protsessid tagasi samasse mälupiirkonda, kus nad enne asusid.
Loogilise adresseerimise alusel:
*see, mis praeguste OS mõistes saalimine on pigem kogu protsessi lehekülgede saalimine (paging) välja.
*seejärel saab protsessi tagasi tuua suvalisele füüsilisele aadressile.
Segmenteerimine (Segmentation)
Milline programmeerija mälu käsitlus?
*kogumik muutuva suurusega (tekst, andmed, pinu, alamprotseduurid,..)
*segmentide järjestus pole tingimata vajalik;
*loogiline aadress kujul: <s-segment-number, d-offset>
Riistvara:
*segmentide tabel sisaldab iga segmendi baasaadressi (algusaadress) ja piiri ehk ulatust (limit)
Killustumine (Fragmentation)
*Väline killustumine - nõude rahuldamiseks on kogu vajalik mäluruum olemas, kuid see pole pidev.
*Sisene killustumine - hõivatav mäluruum võib olla vajatust veidi suurem; mälu suuruse erinevus tuleneb mälujaotiste suurusest, kus osa jääb kasutamata.
Välist killustust saab vähendada mälu tihendamisega
*shuffle memory contents to place all free memory together in one large block
*compaction is possible only if relocation is dynamic, and is done at execution time
*I/O problem
*latch job in memory while it is involved in I/O
*do I/O only into OS buffers.
Lehekülgede Saalimine (Paging)
Page on mäluleht
Dynamic storage allocation algorithms for varying-sized chunks of memory may lead to fragmentation
Solutions:
*compaction - dynamic relocation of processes
*noncontiguos allocation of process memory in equally sized pages (this avoids the memory fitting problem)
Paging breaks physical memory into fixed-sized blocks (called frames)
Logical memory is broken into pages (of the same size)
Lehekülgede saalimisel ei pea protsessi poolt hõivatud mälualad asetsema füüsiliselt järjestikko
Kaader (frame) - pidev blokk füüsilist mälu, mille suurus on seotud kahe astmega.
Lehekülgede saalimise põhimeetud:
*protsessi käivitamisel loetakse tema leheküljed vabadesse kaadritesse
*iga aadress on ajgatud kaheks: lehekülje nr. (p) - indeks lehekülje tabelis ja nihe lehekülje sees (page offset) (d)
Riistvaraline Tugi
*Iga mälu juurdepääsu nõuab lehekülgede tabelit
*Väiksed lehekülgede tabelid võivad olla registrid
*Lehekülgede tabelid peaksid olema hoitud mälus
*Translation look-aside buffers (TLB's)
TLB on kiire mugav ja väike.
TLB - naaberpuhvi või kõrvalpuhvri järgi tõlkimine, seosmälu kasutamisega
Seosmälu (Associative Memory)
Associative memory - parallel search
Lehekülje nr ja kaadri nr on kõrvuti.
Paging Hardware with TLB
https://images.slideplayer.com/24/7084680/slides/slide_23.jpg
Effective Access Time with TLB
Associative lookub in TLB = x time unit
Assume memory cycle time is 1 microsecond
Hit ratio - precentage of time that a pgae number is found in the associative registers;
*ratio related to number of associative registers.
*let us assume a hit ratio = a
Effective Acces Time (EAT)
EAT = (1 + x) a + (2 + x)(1 - a) = 2 + x - a
Mälu kaitse (Memory Protection)
Memory protection implemented by associtating control bits with each frame NT: 1 = shared 0 = not shared;
*isolation of processes in main memory
Valid-Invalid bit attached to each entry in the page table:
*"valid" indicates that the associated page is in the process logical address space, and thus a legal page.
*"invalid" indicates that the page is not in the process logical address space.
Lehekülgede saalimistabeli struktuur
*Hierarchical Paging
*break up the logical address space into multiple page tables
* a simple technique is a two-level page table
*used with 32-bit CPU's
*Hashed Page Tables (Räsilehe tabel)
*common in address spaces > 32 bits
*IA64 supports hased page tables
*The virtual page number is hashed into a page table. This page table contains a chain of elements hashing to the same location.
*Virtual page numbers are comapred in this chain searching for a match. If a match is found, the corresponding physical frame is extracted.
*Inverted Page Tables (Pöördlehekülgede tabel)
*One entry for each real page of memory.
*Entry consists of the virtual address of the page astored in that real memory location, with infomation about the process that owns that page.
*Decreases memory needed to store each page tabe, but increases time needed to search the table when a page reference occurs.
*Use hash table to limit the search to one - or at most a few - page-table entries.
Ülesanne
IPv4 - 10.0.0.35 10.0.8.1 netmask 255.255.255.192 up
9/11/2018
busybox ruuteri conf (peab olema 2 võrgukaarti)
sudo su
ifconfig eth0
ifconfig eth1 10.0.8.1 netmask 255.255.255.192
route add default gw *eth0 ip*
----------------------------------------------------------
Windows 7 ip'ks panete 10.0.8.2
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems ReFS - F2FS
uurisime virtual arvutiga
Ühiskasutusega Leheküljed (Shared Pages)
Shared code
*one copy of read-only (reentrant) code shared among processes(i.e., text editors, compilers, ...)
*shared code must appear in same location in the logical address space of all processes.
Private code and data
*each process keeps a separate copy of the code and data
*the pages for the private code and data can appear anywhere in the logical address space.
The innovative MULTICS OS introduced
*logical addresses: 18-bit segment no, 16-bit offset
Faili Haldus (File Management)
Windowsil NTFS (Uue tehnoloogia faili süsteem).
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6d/Windows_Updated_Family_Tree.png/750px-Windows_Updated_Family_Tree.png
*adresseeritavad blokkid mida kasutavad paljud failisüsteemi formaadid
*clusteri suuruse tradeoff: space efficiency vs. access speed
*hardware-addressable blocks on a storage medium
*mõjutavad faili iseärasusi (properties)
Metadata
*andmed, mis kirjeldavad andmeid
*andmed on hoitud ketta andmeüksuses failisüsteemi toetamiseks
*ei ole rakenduste poolt kättesaadavad
Formaadid mida windows kasutab
CD-ROM File System
Universal Disk Format
File Allocation Table
New Technology File System
*CDFS on vanem kui UDF
UDF
*OSTA (Optical Storage Technology Association) defined UFC in 1995
*although UDF format was designed with rewritable media in mind, the Windows 200 UDF driver provides read-only support.
FAT (File Allocation Table)
*FAT faili süsteemi kasutasid vanemad OS'id
*põhjused miks Windows kasutab FAT faili süsteemi
*ühilduvus teiste operatsiooni süsteemidega
*et kasutada uuendusi teistest Windowsitest
*FAT12 kasutusel pehmeketastega
*FAT32 saab teoreetiliselt teha 8 TB suuruseid kettaid
NTFS
*on Windowsi omane failisüsteem
*kasutab 64-bitist clustereid
*teoreetiliselt suudaks mahutada aadresse kuni 16 exabyte (16 billion GB)
*Windows 2000 piirab NTFS'i suurust 32-bitiliste clusteriteni
*Miks kasutada NTFS'i FAT'i asemel?
*suurem faili suurus
*kiirem töötlus suurtematel ketastel
*reliability (usaldatav)
*security (kaitse)
CIFS
*on standard windowsi võrgu faili süsteem
*Windows 3.11 tutvustas
*teenuste teavistus ja asukohapõhine sirvimine
*sirvimisteenus võimaldas loetelu failidest ja printimisteenustest
*töögrupi põhimõte laiendati NT domeenile
FAT12/FAT16 kasutavad kõik Microsofti OS'id
FAT32 ainult Windows 2000/XP/2003
NTFS ainult Windows NT-tüüpi OS
integrity - terviklus
Sequential Access/Järjestikpöördus
Random Access/Juhupöördus
Index Access Method
echo %PATH% - saab registreeritud asukohad.
CREATE
DELETE
OPENDIR
CLOSEDIR
RENAME
ACL
Read
Write
Append
Delete
List
Rename
Edit
Copy
Free space management
Bit map - tabel kus bit 1 = hõivatud ja bit 0 = vaba.
Linked list - Pointer juhatab failini.
Grouping -
Counting
kaitseb väärkasutamise eest, tahtlik või mitte.
Informatsiooni varastamist
Võõraste poolt data muutmine
Võõraste poolt data hävitamine
Authentication
1.User indentifier and password
2.Artifact-based Authentication: Badge card.
3.Finger prints, Retina batter: Biometrics method
Encryption
Character devices -
Synchronous vs asynchronous I/O
Synchronous - I/O tehakse samaaegselt teiste asjadega
Asyncronous - Oodetakse kuni üks asi tehtud et alustada teist.
I/O Süsteemi osad:
*I/O manager,
*Plug and Play (PnP) manager,
*power manager;
Windows kasutab kihilist I/O süsteemi.
Toetus erinevatele failisüsteemidele: FAT NTFS CDFS UDF.
Windows Management Instrumentation (WMI) võimaldavad seadmeajurite töid jälgida ja diagnoosida.
Windows Driver Model (WDM) jälgib rutiine.
Vaja funktsioonide täitmiseks
INFis on kirjas millised asjad kuhu kirjutada.
INFid on üles ehitatud nagu scriptid.
Harware abstraction layer (HAL)
I/O request packet (IRP)
Typical I/O Processing
*Most I/O operations dont involve all the components of the I/O system. A typical I/O request starts with an application executing an I/O-related function that is processed by the I/O manager, one or more device drivers and the HAL.
Virtual device drivers (VDDs) are used to emulate 16-bit MS-DOS applications.
MACOSX
tegime virtuaal masinas maci OSi.
proovisime teha mitu kasutajat korraga kasutades CreateUserPkg
kasutajaid ei saanud teha kuna et neid teha ei tohi olla arvutis eelnevaid kasutajaid.
juhend: https://derflounder.wordpress.com/2016/08/24/mac-admin-101-creating-local-user-accounts-with-createuserpkg/
laadisime alla VMware toolsid et arvuti liiguks vähe kiiremini.
https://stackoverflow.com/questions/26214955/setup-local-ldap-server-in-mac-osx
Linux Cores - tce-load
MacOSXis - brew
Linux Debian - apt-get
Laadsime alla Linux Debiani ja proovime seal teha bulk user addimist.
VLANi üles panemine
enable
conf t
int (porti number)
switchport mode access
switchport access 10-99
end
kordad sama igale VLANile mida teha soovid ja teed sama teisele switchile.
mode access - ütleb pordile millisesse VLANi ta kuulub
mode trunk - switchide vaheline ühendus.
SOAR - siin
SWOT
TOWS
Porter's Five Forces
PEST - Teha ajurünnak faktorite, võimaluste ja ohtude kohta, mis võivad lähitulevikus juhtuda. siin
Critical Success Factors
Baker's - kasutame loogikat ja emotsioone, et muuta inimeste meelt. Bakeri streteegiad
Töölistele teha kvoot, mis on vaja nädala lõpuks ületada, näiteks algul alustada 5-7 arvutit nädalas ja aja paiku tõsta seda 10-14 peale. Mida suurem on kvoot, seda rohkem teenib, aga kui töölisi liiga üle koormata võib tekkida risk, et nad lahkuvad töölt.
Anda töölistele päevi, millal nad ei pea töökohas olema, aga anda neile lisa tööd kas reklaamida või otsida poest kõige uuemat tarkvara, mida saaks korda tehtud arvutitele peale panna. See kiirendaks tööd ja laseks töölistel puhata.
Klientidel ja/või töölistel lasta suunata uusi kliente kellel vaja arvuteid parandada, meie firma suunda, mille kaudu saab veelgi profitit.
Kui arvutit ei anna enam parandada võib olla võimalik sealt arvutist välja võtta mõned töötavad jupid ja kasutada neid klientide arvutite parandamiseks
Lisaks sellele, kasutada võimalikult suurt reklaami, et mööda minnes näeksid inimesed, kel vaja arvutit parandada.
Toredat meeleolu töökohas, et töölised riidu ei läheks ja et kõik saaks omavahel läbi.
Need commandid seadistavad domain controlleri.
Primary objective of Change Management is to enable beneficial Changes to be made with minimum disruption to IT services. Peamine töö muudatuste manageeringul on tagada kasulikud muudatused minimaalse häirivusega IT teenustele.
Loe siit
Stimulus
Arv suuri muudatusi
Arv projekte
Vastuvõetatud arvu suurendada
Kinni pidamine projekti eelarvest
Projektide viivitused
#! /bin/bash
INPUT=pannkook.csv
OLDIFS=$IFS
IFS=,
[ ! -f $INPUT ] && { echo "$INPUT file not found"; exit 99; }
while read username givenname surname password email
do
echo "$username $givenname $surname $password $email"
samba-tool user add "$username" "$password"
done < $INPUT
IFS=OLDIFS
Intsident - kvaliteedi langus.
Eskaleerumine - olukorra halvenemine
Incident Management Process
Enne 1985 olid koik arvutid CLI (Command-Line Interface)
Windows 1.0 oli esimene arvuti GUI-ga (Graphical User Interface)
API (Application Programming Interface)
Bitid ja Baidid
1 mäluühik kannab nime bitt ja tal on 2 seisundit, 0 või 1
1 B = 8 bitti
1 kB=1024 B (2 astmel 10)
1 MB=1024 kB (2 astmel 20)
1 GB --> 2^30
1 TB --> 2^40
1 PB --> 2^50
Seadmete Liigitus
Protsess seadmed, Mälu seadmed, Plokk seadmed, Võrgu seadmed,
Arvutisüsteemide Ja Operatsiooni Süsteemide Liigitus
*Esimesed Süsteemid (suurarvutid);
*Lihtsad pakettsüsteemid;
*Mitmiktegumida jadasüsteemid;
*Ajajaotusega süsteemid;
*Personaalarvuti süsteemid;
*Paralleelsüsteemid;
*Reaalajasüsteemid;
*Hajussüsteemid.
Arvutisüsteemi ülesehitus.
Riistvara.
Protsessorid (CPU - Central Processing UNIT)
PGA - Pin Grid Array
LGA - Land Grid Array
Memory
I/O devices (Input/Output)
Operatsiooni Süsteem reguleerib ja koordineerib riistvara kasutust.
Driver - Aju
Tarkvara on juhend
OS on ressursside hõivaja/jaotaja ja reguleeriv programm.
Väldib ebaõiget arvuti kasutamist.
Pole ühtegi universaalset definitsiooni.
Operatsiooni Süsteemi tuum on kernel.
bootstrap programm on alglaadur arvuti sisse lülitades
tavaliselt salvestatud ROM'is. EPROM - Elektriliselt seadistatud ROM
ROM - Kiip.
Initializating - Algväärtustamine
kernelil on täielik kontroll üle arvuti.
Operatsiooni Süsteemi Töö.
*interrupt - katkestus signaal.
*Kasutaja suhtleb OS'iga läbi rakenduste.
*80% OS'i tööst läheb protsesside haldusesse.
*Ülejäänud töö läheb mäluhaldusesse, failisüsteemi haldusesse, riistvarakomponentidega suhtlemisse (I/O), võrgutöö võimaldamisesse, turvalisuse tagamisse, kasutajaliideste toetusesse.
Katkestuste enamlevinud funktsioonid.
Sissetulevad katkestussignaalid on keelatud seni kuni katkestust toimetatakse, et välitda kadunud signaale.
Saaja peab alati teadma kes on saatja.
Sagedus (Hz) 1 Hz = 1 võnge sekundis. Näitab protsessori võimekust teha lülitusi
Arvuti protsessori taktsagedus 3,5 GHz 3,5x10^9
Taktiajaline kestvus 2,85714E-10
Kümne astmed (SI) Signaali ajaline kestvus on 0,285 pikosekundit
-3 milli
-6 mikro
-9 nano
-12 pico
-15 femto
-18 atto
I/O Struktuur
*Oote käsk peatab töö CPU's kuni järgmise katkestus signaalini (interruptini).
*Töödelda võib ainult ühte I/O taotlust korraga.
*I/O'l on kahte sorti tööd, Synchronous (kahepoolne) ja Asynchronous (ühepoolne)
Salvestus Struktuur
Main Memory - Peamälu
Secondary storage - Välismälu
*Salvestus on süsteemides organiseeritud hiearhia järgi. Kiirus > Väärtus > Volitiilsus
*Cache salvestab mälu et tulevikus saaks vajadusel kiiremini laadida.
*Electonic disk NT mälupulk.
Reaalajasüsteemid
*Süsteemid, kus on oluline töö sooritamine kindla aja jooksul.
*Töödeldakse anduritelt tulevaid andmeid.
Hajussüsteem
*Arvutused jaotatud mitme füüsilise protsessori vahel.
*Hajusüsteemid jagunevad;
klient-server süsteemid,
Tsentraliseerimata süsteemid (kolleg kolleegile)
Kobarsüsteemid
Kobar - kaks voi enam süsteemi jagavad mäluruumi. Võimaldab suurt usaldusväärsust.
Asümmeetriline kobar - serveris töötab rakendus, teised masinad on ülesande ootel.
Sümmeetriline kobar - kõik N masinad töötlevad rakendust.
*spooling (simultaneous peripheral operations on-line)
*Interaktiivne - kasutaja saab protsessi sekkuda.
*Tööde tõstmine põhimälust kettale ja tagasi (swapping). Edasi arenes uus meetod, mis sai nimeks viruaalne mälu.
*RAID (Sõltumatute ketaste liiasmassiiv) -
*RAID 1 - peegeldamine
*RAID 2 - jaotus bittidena
*RAID 3 - bittid jaotatakse plokkidele
*RAID 4 -
*RAID 5 -
*RAID 6 -
Protsesside Haldus
Protsess - Käimas olev programm.
Iga protsessi alla kuulub:
*CPU olek
*Teksti ja andmete jaotis
Lõime Seisundid (Thread States)
Thread - juhendite järjestus mida võib töödelda kõrvuti teistega.
init - valmistatakse lõimet
ready - valmis lõime
running - käimas olev lõime
waiting - lõime ootab käsku
terminatined - lõime töö on peatatud
*Iga protsessinga seotud info: Process Control Block (PCB)
Mälu korras hoidmise informatsioon
*Iga lõimega seotud info: Thread Control Block (TCB)
Optimeerimiskriteeriumid
Suurendab CPU kasutamist
maximize throughput
minimize turnaround time
minimize waiting time
minimize response time
Plaanurid (scheduler)
*Pikaajaline (töö plaanur)
*lühiajaline (CPU plaanur)
*windowsil puudub pikaajaline plaanur
1.vahetab käimas seisundist ootel seisundisse
2.vahetab käimas seisundist valmis seisundisse
3.vahetab ootel seisundist valmis seisundisse
4.lõpetab töö
*1 ja 4 on alati võimalikud.
PCB (Process Control Block)
Process ID - Protsessi aadress
State - Protsessi olek
Pointer - näitab mälu aadressi
Priority - tähtsus
Program Counter - juhistele näitaja
CPU Registers - Kiiresti kättesaadeav asukoht arvuti CPU'le
I/O Information -
*järjekord erineb OS'idel.
*protsessi algatades kirjutatakse asjad mällu, kui mälus ruumi ei jätku kirjutatakse need kettale.
Lähetaja
lähetaja laeb asju protsessori registritesse
annab lõimele õigused CPU üle, selle alla kuuluvad:
*kontektsi vahetamine
*user mode'sse muutmine
Dispatch latency - time it takes for the dispatcher to stop one thread and start another one.
Windowsi plaanur on sündmuspõhine.
*pea lähetaja puudub kernelis.
Algoritm
*algorith on juhend kuidas asju teha.
Kogu plaanuri töö põhineb algoritmidel
Algoritm juhendab töö järjekorda.
Algoritmid;
FIFO: First-In, First-Out; Esimesena saabunud asjad laetakse enne. (Kõige enim kasutatud)
SJF: Shortest-Job-First; Lühim töö lõpetatakse enne.
SRT: Shortest-Remaining-Time; Lühima ajaga töö lõpetatakse enne.
RR: Round-Robin; Igale tööle antakse võrdne panus. (Tõkestatud versioon FIFO'st)
ML: Multi-Level Priority;
MLF: Multilevel Feedback; (NT: I/O puhul)
RM: Rate Monotonic;
EDF: Earliest Deadline First.
*Ooteaeg - aeg kõikide tööde lõpetamiseks.
*Windows kasutab reaalaja prioriteedi puhul jäika RR algoritmi
Prioriteetse järjekorra progleemiks võib osutuda see et madalama prioriteediga lõimed (threadid) ei pruugigi tööle hakata.
Lahenduseks võib vähendada suure prioriteetidega lõimete prioriteetsust. Või tõsta madala prioriteediga lõimed kõrgemale prioriteedile.
Muuta algoritmi:
*RR (Round-Robin) käib korda mööda läbi lõimete, et ka madala prioriteediga lõimed saaksid tehtud.
Protsesside loomine
*Vanem protsess võib luua laps protsesse, peale seda võivad laps protsessid luua veel protsesse.
*Nende lõimede töö algab samaaegselt.
*Vanem protsess ootab kuni laps protsess lõpetatakse.
*Kui lõpetada vanem protsess enne laps protsesse tapab vanem protsess ise laps protsessid.
*Vanem protsess ja laps protsess jagavad samu ressursse.
*Laps protsess võib olla koopia vanem protsessist
Linuxis on programm init, mis loob/kutsub välja uued protsessid
Protsesside lõpetamine
Viimane lõime protsessis käivitab viimase käsu (exit)
*protsessi ressurssid vabastatakse OS'i poolt
Vanem protsess võib lõpetada laps protsessid (kill)
*kui laps protsess võtab liiga palju ressursse
*kui laps protsessi pole enam vaja
*kui vanem protsess lõpetab.
Mitmelõimelise eelised
*Kiirem reageerimine
*Lihtsam ressursside jaotus
*Kasutus mitmikprotsessorit
*samaaegselt mitme lõime töötamine
Kerneli lõimed
*on toetatud kerneli poolt
*kerneli lõimed on Operatsiooni Süsteemi ülesannete täitmiseks
Näited:
Windows
Solaris
OSF/1
Linux
Mitmelõime mudelid
Many-to-One
*kasutatakse süsteemidel mis ei toeta kerneli lõimeid
NT:
POSIX Pthreads
Mach Cthreads
One-to-One
*Iga kasutaja-leveline lõime muudetatekse kerneli lõimeteks
NT:
Windows
Many-to-Many
*lubab mitmel kasutajal levelil lõimetel muutuda mitmeks kerneli lõimeteks
Mitmelõimelise käsitluse puudused
*peab kasutama fork()/exec() või CreateProcess() süsteemikõnesid
*koordineeritud lõpetamine
*Signaalide käsitlemine
*Lõime spetsiifilised admed
*errorite käsitlemine
*Reentrant (taassisenemise) või non-reentrant süsteemi kutsed
need asjad on keerulisemad mitmelõimelise käsitlemise puhul
Pthreads (Plõimed)
*POSIX'i standard API lõimete loomiseks ja sünkroneerimiseks
*API selgitab lõimete kogu käitumist
*Sisse ehitatud mitmetele UNIX'i OS'idele
Process Address Space (Mäluhaldus)
Põhimõtted.
*Mälu on moodsate arvutisüsteemide töötamise keskus (tööde keskpunkt)
*Mälu koosneb vaga suurest aadressiga mälusõnade või baitide massiivist
*Protsessor sobitab mälust loetavad korraldused (käsud) vastavate programmiloendi väärtusega
*Korraldused võivad põhjustada täiendavaid laadimisi teatud mälu aadressidelt ja täiendavatele mälu aadressidele
Tüübid
1. Symbolic addresses
The addresses used in a source code
2. Relative addresses
At the time of compilation, a compiler converts symbolic addresses into relative addresses
3. Physical addresses
The loader generates these addresses at the time when a program is loaded into main memory
Protsessori töö meeldetuletus
Protsessor loeb mälust käske ja andmeid;
*loe käsk
*loe esimene argument
*loe teine argument
*täida käsk
*salvesta tulemus mällu
Aadresside sidumine
*Aadressid algkoodis on sümboolsed
*Kompilaator seob tinglikud aadressid ümberpaigutus- või nihkerigistri aadressidega
*Linkimisredaktor või laadur seob ümberpaigutusregistri aadressid absoluutaadressidega
*Sidumist võib teha suvalisel täitmise sammul
Loogiline ja füüsiline aadressruum
Protsessori poolt genereeritud aadressi kutsutakse loogiliseks aadressiks
MMU tegeleb füüsiliste aadressidega
Aadressseosed kompileerimise ja laadimise ajal.
*loogilised ja füüsilised aadressid on samad (indentsed)
Aadresseosed täitmise ajal
*loogilised aadressid erinevad füüsilistest
*loogilisi aadresse nimetatakse ka virtuaalseteks
*täitmise ajal seob MMU virtuaalsed aadressid füüsilistega
Mäluhalduse keskne põhimõte ongi loogilise aadressruumi sidumine erinevate füüsiliste aadressruumidega!
Mäluhaldusmoodul (MMU)
MMU - Memory-Management Unit (füüsiline seade)
Riistvaraline seade, mis loob seosed virtuaalsete ja füüsiliste aadresside vahel:
*MMU on protsessori osa;
*MMU ümberprogrammeerimine on kõrgemaid õigusi nõudev operatsioon, mida saab teha vaid kernelis
Dünaamiline Laadimine
Protseduure ei laeta mällu enne kui nad välja kuytsutakse
Kõiki protseduure hoitakse kettal ümberpaigutavas laadimisvorminugs
Kui üks protseduur kutsub teise väja, siis:
*ta kontrollib, kas see teine protseduur on mällu laetud;
*kui mitte, siis ta kutsub välja ümberpaigutuslinkija laadimis protsessi, et soovitud protseduur laadida;
*laadija uuendab programmi aadresstabelit, et muutusi peegeldada;
*juhtimine antakse üle värskelt laetud moodulile;
*Selline põhimõte võimaldab paremat mäluruumi kasutust, seerjuures mittevajalikke protseduure ei laadita.
*See ei nõua ka spetsiaalset OS'i toetust.
Dünaamiline Linkimine
Sarnaneb dünaamilisele laadimisele:
*rather than loading being postponed until run time, linking is postponed
*dynamic libaries are not statically attached to a program's object modules (only a small stub is attached)
*the stub indicates how to call (load) athe appropriate libary routine
*All programs may use the same copy of a libary (code)
(shared libaries - DLLs)
*Dynamic linking requires operating system support
Mäluruumi Hõivamisskeemid (Memory Allocation Schemes)
Main memory must accommodate OS + user processes
*OS needs to be protected from changes by user processes.
*User processes must be protected from each other.
Ühe jaotise hõivamine:
*Kasutajaprotsess hõivab ühe mälujaotise.
*Kaitset saab teostada piir- ja nihkeregistriga.
Mitme jaotiste hõivamine
Mitmed protsessid peavad samaaegselt mälus paiknema
Mälu saab jagada mitmeks jaotiseks (kinla või muutuva suurusega)
Kerkib probleem: Milline on optimaalne jaotise suurus?
First-Fit: esimene piisavalt suure augu hõivamine
Best-Fit: väikseima augu hõivamine, mis on piisavalt suur;
Worst-Fit: suurima augu hõivamine (tekitab suurima allesjäänud augu)
First-Fit ja Best-Fit on paremad, kui Worst-Fit (aja ja paigutuse suhtes).
First-Fit on üldiselt kiirem, kui Best-Fit.
Saalimine (Swapping)
*Protsessid võib ajutiselt mälust välja tõsta varundusseadmele, et võimaldada teiste protsesside täitmist.
Füüsilise adresseerimise alusel:
*tõstetakse protsessid tagasi samasse mälupiirkonda, kus nad enne asusid.
Loogilise adresseerimise alusel:
*see, mis praeguste OS mõistes saalimine on pigem kogu protsessi lehekülgede saalimine (paging) välja.
*seejärel saab protsessi tagasi tuua suvalisele füüsilisele aadressile.
Segmenteerimine (Segmentation)
Milline programmeerija mälu käsitlus?
*kogumik muutuva suurusega (tekst, andmed, pinu, alamprotseduurid,..)
*segmentide järjestus pole tingimata vajalik;
*loogiline aadress kujul: <s-segment-number, d-offset>
Riistvara:
*segmentide tabel sisaldab iga segmendi baasaadressi (algusaadress) ja piiri ehk ulatust (limit)
Killustumine (Fragmentation)
*Väline killustumine - nõude rahuldamiseks on kogu vajalik mäluruum olemas, kuid see pole pidev.
*Sisene killustumine - hõivatav mäluruum võib olla vajatust veidi suurem; mälu suuruse erinevus tuleneb mälujaotiste suurusest, kus osa jääb kasutamata.
Välist killustust saab vähendada mälu tihendamisega
*shuffle memory contents to place all free memory together in one large block
*compaction is possible only if relocation is dynamic, and is done at execution time
*I/O problem
*latch job in memory while it is involved in I/O
*do I/O only into OS buffers.
Lehekülgede Saalimine (Paging)
Page on mäluleht
Dynamic storage allocation algorithms for varying-sized chunks of memory may lead to fragmentation
Solutions:
*compaction - dynamic relocation of processes
*noncontiguos allocation of process memory in equally sized pages (this avoids the memory fitting problem)
Paging breaks physical memory into fixed-sized blocks (called frames)
Logical memory is broken into pages (of the same size)
Lehekülgede saalimisel ei pea protsessi poolt hõivatud mälualad asetsema füüsiliselt järjestikko
Kaader (frame) - pidev blokk füüsilist mälu, mille suurus on seotud kahe astmega.
Lehekülgede saalimise põhimeetud:
*protsessi käivitamisel loetakse tema leheküljed vabadesse kaadritesse
*iga aadress on ajgatud kaheks: lehekülje nr. (p) - indeks lehekülje tabelis ja nihe lehekülje sees (page offset) (d)
Riistvaraline Tugi
*Iga mälu juurdepääsu nõuab lehekülgede tabelit
*Väiksed lehekülgede tabelid võivad olla registrid
*Lehekülgede tabelid peaksid olema hoitud mälus
*Translation look-aside buffers (TLB's)
TLB on kiire mugav ja väike.
TLB - naaberpuhvi või kõrvalpuhvri järgi tõlkimine, seosmälu kasutamisega
Seosmälu (Associative Memory)
Associative memory - parallel search
Lehekülje nr ja kaadri nr on kõrvuti.
Paging Hardware with TLB
https://images.slideplayer.com/24/7084680/slides/slide_23.jpg
Effective Access Time with TLB
Associative lookub in TLB = x time unit
Assume memory cycle time is 1 microsecond
Hit ratio - precentage of time that a pgae number is found in the associative registers;
*ratio related to number of associative registers.
*let us assume a hit ratio = a
Effective Acces Time (EAT)
EAT = (1 + x) a + (2 + x)(1 - a) = 2 + x - a
Mälu kaitse (Memory Protection)
Memory protection implemented by associtating control bits with each frame NT: 1 = shared 0 = not shared;
*isolation of processes in main memory
Valid-Invalid bit attached to each entry in the page table:
*"valid" indicates that the associated page is in the process logical address space, and thus a legal page.
*"invalid" indicates that the page is not in the process logical address space.
Lehekülgede saalimistabeli struktuur
*Hierarchical Paging
*break up the logical address space into multiple page tables
* a simple technique is a two-level page table
*used with 32-bit CPU's
*Hashed Page Tables (Räsilehe tabel)
*common in address spaces > 32 bits
*IA64 supports hased page tables
*The virtual page number is hashed into a page table. This page table contains a chain of elements hashing to the same location.
*Virtual page numbers are comapred in this chain searching for a match. If a match is found, the corresponding physical frame is extracted.
*Inverted Page Tables (Pöördlehekülgede tabel)
*One entry for each real page of memory.
*Entry consists of the virtual address of the page astored in that real memory location, with infomation about the process that owns that page.
*Decreases memory needed to store each page tabe, but increases time needed to search the table when a page reference occurs.
*Use hash table to limit the search to one - or at most a few - page-table entries.
Ülesanne
- Avasin Process Exproleri ja otsisin faile millel oleks dll'e kasutades ListDLLs.exe'd.
- Avasin cmd.exe ja kasutasin commandi listdlls.exe -u Calculator.exe>3048 ja leidsin, et sellel on DLL.
- Peale seda kirjutasin commandi listdlls.exe -u OfficeHubWin32.exe>8672 ning leidsin, et sellel on samuti DLL'id.
- Tulemusena sain teada et Calculator.exe ja OfficeHubWin32.exe'l pole ühtegi sarnast DLL'i.
õppisin windows 7 cmdga programme avada ja arvuti sulgeda
9/11/2018
busybox ruuteri conf (peab olema 2 võrgukaarti)
sudo su
ifconfig eth0
ifconfig eth1 10.0.8.1 netmask 255.255.255.192
route add default gw *eth0 ip*
----------------------------------------------------------
Windows 7 ip'ks panete 10.0.8.2
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems ReFS - F2FS
uurisime virtual arvutiga
Ühiskasutusega Leheküljed (Shared Pages)
Shared code
*one copy of read-only (reentrant) code shared among processes(i.e., text editors, compilers, ...)
*shared code must appear in same location in the logical address space of all processes.
Private code and data
*each process keeps a separate copy of the code and data
*the pages for the private code and data can appear anywhere in the logical address space.
The innovative MULTICS OS introduced
*logical addresses: 18-bit segment no, 16-bit offset
Faili Haldus (File Management)
Windowsil NTFS (Uue tehnoloogia faili süsteem).
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6d/Windows_Updated_Family_Tree.png/750px-Windows_Updated_Family_Tree.png
Cluster
*cluster moodustub sectoritest*adresseeritavad blokkid mida kasutavad paljud failisüsteemi formaadid
*clusteri suuruse tradeoff: space efficiency vs. access speed
Sector
*tüüpiline sektori suurus x86-based süsteemides on 512 baiti*hardware-addressable blocks on a storage medium
Faili süsteemi formaadid
*määrab viisi kuidas andmeid salvestatakse*mõjutavad faili iseärasusi (properties)
Metadata
*andmed, mis kirjeldavad andmeid
*andmed on hoitud ketta andmeüksuses failisüsteemi toetamiseks
*ei ole rakenduste poolt kättesaadavad
Formaadid mida windows kasutab
CD-ROM File System
Universal Disk Format
File Allocation Table
New Technology File System
*CDFS on vanem kui UDF
UDF
*OSTA (Optical Storage Technology Association) defined UFC in 1995
*although UDF format was designed with rewritable media in mind, the Windows 200 UDF driver provides read-only support.
FAT (File Allocation Table)
*FAT faili süsteemi kasutasid vanemad OS'id
*põhjused miks Windows kasutab FAT faili süsteemi
*ühilduvus teiste operatsiooni süsteemidega
*et kasutada uuendusi teistest Windowsitest
*FAT12 kasutusel pehmeketastega
*FAT32 saab teoreetiliselt teha 8 TB suuruseid kettaid
NTFS
*on Windowsi omane failisüsteem
*kasutab 64-bitist clustereid
*teoreetiliselt suudaks mahutada aadresse kuni 16 exabyte (16 billion GB)
*Windows 2000 piirab NTFS'i suurust 32-bitiliste clusteriteni
*Miks kasutada NTFS'i FAT'i asemel?
*suurem faili suurus
*kiirem töötlus suurtematel ketastel
*reliability (usaldatav)
*security (kaitse)
CIFS
*on standard windowsi võrgu faili süsteem
*Windows 3.11 tutvustas
*teenuste teavistus ja asukohapõhine sirvimine
*sirvimisteenus võimaldas loetelu failidest ja printimisteenustest
*töögrupi põhimõte laiendati NT domeenile
FAT12/FAT16 kasutavad kõik Microsofti OS'id
FAT32 ainult Windows 2000/XP/2003
NTFS ainult Windows NT-tüüpi OS
integrity - terviklus
File Access Methods
Sequential Access/Järjestikpöördus
Random Access/Juhupöördus
Index Access Method
echo %PATH% - saab registreeritud asukohad.
CREATE
DELETE
OPENDIR
CLOSEDIR
RENAME
ACL
Read
Write
Append
Delete
List
Rename
Edit
Copy
Free space management
Bit map - tabel kus bit 1 = hõivatud ja bit 0 = vaba.
Linked list - Pointer juhatab failini.
Grouping -
Counting
Security
kaitseb väärkasutamise eest, tahtlik või mitte.
Informatsiooni varastamist
Võõraste poolt data muutmine
Võõraste poolt data hävitamine
Authentication
1.User indentifier and password
2.Artifact-based Authentication: Badge card.
3.Finger prints, Retina batter: Biometrics method
Encryption
I/O Hardware
Block devices - andme vahetus käib blokkidega.Character devices -
Device Controllers..
..on tõlk seadme ja OS'i vahel.Synchronous vs asynchronous I/O
Synchronous - I/O tehakse samaaegselt teiste asjadega
Asyncronous - Oodetakse kuni üks asi tehtud et alustada teist.
I/O Süsteemi osad:
*I/O manager,
*Plug and Play (PnP) manager,
*power manager;
Windows kasutab kihilist I/O süsteemi.
Toetus erinevatele failisüsteemidele: FAT NTFS CDFS UDF.
Windows Management Instrumentation (WMI) võimaldavad seadmeajurite töid jälgida ja diagnoosida.
Windows Driver Model (WDM) jälgib rutiine.
Vaja funktsioonide täitmiseks
INFis on kirjas millised asjad kuhu kirjutada.
INFid on üles ehitatud nagu scriptid.
Harware abstraction layer (HAL)
I/O request packet (IRP)
Typical I/O Processing
*Most I/O operations dont involve all the components of the I/O system. A typical I/O request starts with an application executing an I/O-related function that is processed by the I/O manager, one or more device drivers and the HAL.
Virtual device drivers (VDDs) are used to emulate 16-bit MS-DOS applications.
MACOSX
tegime virtuaal masinas maci OSi.
proovisime teha mitu kasutajat korraga kasutades CreateUserPkg
kasutajaid ei saanud teha kuna et neid teha ei tohi olla arvutis eelnevaid kasutajaid.
juhend: https://derflounder.wordpress.com/2016/08/24/mac-admin-101-creating-local-user-accounts-with-createuserpkg/
laadisime alla VMware toolsid et arvuti liiguks vähe kiiremini.
https://stackoverflow.com/questions/26214955/setup-local-ldap-server-in-mac-osx
Linux Cores - tce-load
MacOSXis - brew
Linux Debian - apt-get
Laadsime alla Linux Debiani ja proovime seal teha bulk user addimist.
VLANi üles panemine
enable
conf t
int (porti number)
switchport mode access
switchport access 10-99
end
kordad sama igale VLANile mida teha soovid ja teed sama teisele switchile.
mode access - ütleb pordile millisesse VLANi ta kuulub
mode trunk - switchide vaheline ühendus.
Strateegia, Tööriistad, Põhimõtted.
Strateegia on skoop ettevõtte tegevussuunast pikemas prespektiivis.SOAR - siin
SWOT
TOWS
Porter's Five Forces
PEST - Teha ajurünnak faktorite, võimaluste ja ohtude kohta, mis võivad lähitulevikus juhtuda. siin
Critical Success Factors
Baker's - kasutame loogikat ja emotsioone, et muuta inimeste meelt. Bakeri streteegiad
Ülesanne: Oma tehtud teenuse jaoks vaja leida kõik vajalikud asjad.
Teenus: Arvutite väljavahetus ja parandus.- Lisa arvuteid väljavahetuseks
- Ülevaadet tööinimestele vajalikest programmidest
- Töölisi
- Kui on suur firma, siis paranduse valdkonda paar inimest, et arvutid võimalikult kiiresti ära parandada.
- Parandusteks vajalikke tööriistu
- tööliste jaoks motivatsiooni (palga tõus ja muud)
- Töökohta, ruumi, kus töölistel oleks piisavalt ruumi, et parandada arvuteid.
- Sõidukit, millega korras arvuti saaks kohale viia, kui kliendil endal puudub sõiduk.
Töölistele teha kvoot, mis on vaja nädala lõpuks ületada, näiteks algul alustada 5-7 arvutit nädalas ja aja paiku tõsta seda 10-14 peale. Mida suurem on kvoot, seda rohkem teenib, aga kui töölisi liiga üle koormata võib tekkida risk, et nad lahkuvad töölt.
Anda töölistele päevi, millal nad ei pea töökohas olema, aga anda neile lisa tööd kas reklaamida või otsida poest kõige uuemat tarkvara, mida saaks korda tehtud arvutitele peale panna. See kiirendaks tööd ja laseks töölistel puhata.
Klientidel ja/või töölistel lasta suunata uusi kliente kellel vaja arvuteid parandada, meie firma suunda, mille kaudu saab veelgi profitit.
Kui arvutit ei anna enam parandada võib olla võimalik sealt arvutist välja võtta mõned töötavad jupid ja kasutada neid klientide arvutite parandamiseks
Lisaks sellele, kasutada võimalikult suurt reklaami, et mööda minnes näeksid inimesed, kel vaja arvutit parandada.
Toredat meeleolu töökohas, et töölised riidu ei läheks ja et kõik saaks omavahel läbi.
Need commandid seadistavad domain controlleri.
Primary objective of Change Management is to enable beneficial Changes to be made with minimum disruption to IT services. Peamine töö muudatuste manageeringul on tagada kasulikud muudatused minimaalse häirivusega IT teenustele.
Loe siit
Stimulus
Arv suuri muudatusi
Arv projekte
Vastuvõetatud arvu suurendada
Kinni pidamine projekti eelarvest
Projektide viivitused
#! /bin/bash
INPUT=pannkook.csv
OLDIFS=$IFS
IFS=,
[ ! -f $INPUT ] && { echo "$INPUT file not found"; exit 99; }
while read username givenname surname password email
do
echo "$username $givenname $surname $password $email"
samba-tool user add "$username" "$password"
done < $INPUT
IFS=OLDIFS
Intsident - kvaliteedi langus.
Eskaleerumine - olukorra halvenemine
Incident Management Process
Kommentaarid
Postita kommentaar